Razgovor s utemeljiteljem Tankerske Plovidbe

Razgovor s gospodinom Ivanom Pašom, utemeljiteljem Tankerske Plovidbe

Zadarski list u svom izdanju od 20. svibnja 2010. objavio je intervju s gospodinom Ivanom Pašom, utemeljiteljem Tankerske Plovidbe. Intervju prenosimo u cijelosti:

- Mornari s područja zadarskog bazena kroz povijest brodarstva su bili svugdje priznati u svijetu, ali nažalost, ovo okruženje imalo je kadrove samo nižeg ranga, tzv. „basa forza". Stalno sam slušao da nam nedostaju strojari, časnici, kapetani, zapovjednici, priča gospodin Ivan Paša, dipl.ing. organizacije i tehnologije brodarstva, utemeljitelj Tankerske plovidbe i inicijator osnivanja Pomorske škole u Zadru, proglašen je zadarskim gospodarstvenikom 20. stoljeća u izboru Zadarskog lista.

Povod našeg razgovora je godina posvećena polustoljetnoj godišnjici pomorske tragedije "Petra Zoranića" i 55 godina od osnivanja najjače zadarske tvrtke. Osim toga, 84-godišnji Paša sljedeći će tjedan svečano otvoriti javnu tribinu „Valorizacija pomorske zbirke" u organizaciji Udruge turističkih vodiča Donat.

- U Pomorsko-povijesnoj zbirci nalazi se i Spomen soba u kojoj su izloženi predmeti, fotografije, članci vezani za tragediju tankera "Petar Zoranić", koja se dogodila 13. prosinca 1960. godine. Ovom tribinom započinje i godina obilježavanja te strašne pomorske tragedije. Želja nam je da uz pomoć mjerodavnih institucija Pomorsko-povijesnu zbirku, uključujući i Spomen sobu, približimo Zadranima, poslovnim partnerima i brojnim znatiželjnicima, domaćim i stranim gostima, na način da je smjestimo u odgovarajuće prostore stare gradske jezgre. Izuzetno cijenim predavače, poput mog nasljednika na kormilu Tankerske plovidbe, kapetana Ivu Mustaća, Zdenka Brusića koji je bio dio tima od samog početka stvaranja Pomorsko-povijesne zbirke, a koju je vodio pokojni Vjekoslav Maštrović. O Zadarskim astronomskim tablicama nadahnuto će zboriti izuzetno drag profesor i stručnjak, Maksim Klarin. O povijesti obrazovanja u pomorstvu govorit će Svetko Perković, ravnatelj Pomorske škole, zahvaljujući kojoj imamo najkvalitetniji pomorski kadar. Od svog postojanja odškolovala je preko 6.000 kvalificiranih pomoraca, a njezina kvaliteta rada potvrđena je međunarodnim certifikatom, kaže Paša.

- Mornari s područja zadarskog bazena kroz povijest brodarstva bili su svugdje priznati u svijetu, ali nažalost ovo okruženje imalo je kadrove samo nižeg ranga, tzv. „basa forza". Stalno sam slušao po svijetu da nam nedostaju strojari, časnici, kapetani, zapovjednici... Zadar ih nema, ali zato ih stvaraju druge hrvatske pomorske škole, što me je stalno proganjalo. Bili smo uvijek podcjenjivani kod austrijskog Lloyda. I to upravo mi Zadrani, čija povijest pomorstva započinje još od kneza Branimira, u vrijeme kada Hrvatska postaje potpuno neovisna država i stvara svoju mornaricu, kaže Paša.

Na našem je području već u veljači 1850. godine započela s radom Scuola nautica, u kojoj se rado spominju predavači Mateo Mersa iz Perasta, kapetan duge plovidbe te Enrico Germani, časnik Ratne mornarice Austrije. Nažalost, ta škola zatvorila se već 1860. godine.

- Sredinom pedesetih godina prošlog stoljeća nije se imalo povjerenja u našu upornost, da ćemo uspješno oformiti tvrtku Tankerska plovidba, a potom i Pomorsku školu. Ključni potez bilo je dovođenje profesora Ive Hekmana u Zadar. Njegovu ulogu u naobrazbi pomorskih kadrova može se sagledati i kroz stručne časopise, a posebice kroz njegovu knjigu Povijest pomorske navigacije. Na stručan način prof. Hekman obrađuje povijest pomorske navigacije od najstarijih vremena do suvremenih dostignuća.

- Otvaranjem Pomorske škole bez opterećenja maksimalizacije profita usmjerili smo poslovanje na dugi rok, stavljajući naglasak na stvaranje kvalitetnih pomorskih kadrova i sigurnost prijevoza. Naš cilj je bio, a što su moji nasljednici i prihvatili, stalna potreba učenja i prilagođavanja sve zahtjevnijim sigurnosnim pravilima i zahtjevima tržišta. U Tankersku plovidbu utkana je maksima: okrenutost znanju i stalnom učenju, ističe Paša, koji je rekao i da o njegovom uspjehu gospodarstvenika i čovjeka govore djela i ljudi s kojima je radio, jer bez dobrih i kvalitetnih suradnika s kojima je mogao rješavati najveće probleme ne bi bilo ni najveće brodarske hrvatske tvrtke, Tankerske plovidbe, Pomorske škole, Odjela za pomorstvo Sveučilišta u Zadru, Tankerkomerca i Turisthotela.

Odrastao u pomorsko-trgovačkoj obitelji

- Moj djed Roko bio je zidarski poduzetnik i imao je brod tipa loger nosivosti 300 brutto registarskih tona. Njegov sin Šime bio je kapetan obalne plovidbe i zapovjednik na svom brodu jedrenjaku. Otac Marko, vlasnik piraneške bracere, bio je mornar-kormilar za vrijeme Austro-ugarske, dok je 1915. godine položio ispit za kapetana Obalne plovidbe. Osim njega, još moja dva strica plovila su na austrijskom Lloydu.

Odgojeni smo u tradicionalnoj pomorskoj obitelji. Kao djeca učili smo sve o moru, brodu i jedrenju, znali napamet sve svjetionike i zaklone u slučaju nevremena. Nažalost, odrastao sam bez majke Marije, umrla je kada sam imao samo 18 mjeseci. Međutim, nas je bilo devetero djece, 5 braće i četiri sestre koji smo jedni drugima bili podrška.

 

Autor: Nenad Marčina / Zadarski List
Natrag